Soho Cinders

George Stiles en Anthony Drewe. Dit artistiek, en met onbegrensde creativiteit gezegend, Brits duo staat bol van de successen en hun producties worden wereldwijd gewaardeerd. George als componist en Anthony als tekstschrijver, hebben internationaal een uiterst respectabele reputatie. Honk, Betty Blue Eyes, Peter Pan, Mary Poppins zijn een greep uit hun indrukwekkend repertoire. Zij reiken ook jaarlijks hun prijs uit aan jonge schrijvers om hen aan te moedigen hun talent verder te ontplooien. 

Instant happiness

Een meesterwerkje van deze heren, Soho Cinders, werd enkele jaren geleden schitterend vertaald naar het Nederlands door Matthijs Vandekinderen (KoteKoer – Brugge), die zelf niet onopgemerkt de rol van kandidaat burgemeester speelde in voorstellingen te Gent en Brugge. Heden ten dage is Soho Cinders gelukkig nog eens te zien in de Zwarte zaal van het Fakkeltheater, want Micro.be brengt deze hedendaagse musical naar Antwerpen. Anneke Van Hoof, duivel-doet-al bij Micro.be was na het zien van de voorstellingen in Gent dermate onder de indruk van Soho Cinders dat dit toen waarschijnlijk al op haar bucket list is komen te staan. Een overvolle agenda weerhield haar destijds trouwens om te auditeren voor de rol die ze vandaag alsnog met verve vertolkt.  

Het verhaal speelt zich af in één van Londen’s meest gekende wijken, Soho, waar Old Compton Street de trekpleister is voor de holebigemeenschap. Robbie baat er een wasserette uit en wordt daarbij geholpen door Velcro, een jeugdvriendin. Beide kennen elkaar door en door en ze dromen van een zorgeloze toekomst met hun respectievelijke droomprins op het witte paard. Voor de nog studerende Robbie is de wasserette zijn enige bron van inkomsten en hij probeert zo de eindjes aan elkaar te knopen. Zijn twee stiefzussen maken het hem daarbij niet gemakkelijk. Troost en genegenheid vindt Robbie bij zijn geheime liefde. Maar er is meer aan de hand… Deze geniale twist op Assepoester is vervuld met politieke manipulatie, seksschandalen, pure romantiek en hilarische situaties. Een zalige productie om je er zowel als creative, muzikant of als castlid volledig in uit te leven. Anne Mie Gils tekent voor de regie, wat op zich al een reden zou moeten zijn om hier met bakken goesting op de planken staan.

En toch, in een musical die zo veel energie vraagt met muziek waarvan je overvallen wordt met “instant happiness” ontbreekt te vaak de overtuiging dat iedereen op scène die mening deelt. Velcro en de twee stiefzussen trekken zowel vocaal als met hun spelvreugde het niveau heel wat omhoog. De andere hoofdrollen overtuigen ofwel zingend ofwel in hun acteren iets minder. De rol van Robbie is zowat de moeilijkste rol om te casten in het amateurcircuit. Die moet voldoen aan heel wat voorwaarden en zulke jonge mannen lopen er niet in trossen rond in amateur-musicalland. Voor de productieploeg wordt het dus hard zoeken, geluk hebben of compromissen sluiten. Le moment suprème voor Robbie is het liedje ‘Glass slippers’. Een aartsmoeilijk nummer welk elk haartje op uw lede lijf kaarsrecht doet staan, mits goed gebracht. De productieploeg heeft jammer genoeg compromissen moeten sluiten. Op decorgebied heb je in de zwarte zaal nu eenmaal beperkingen, maar die zijn creatief en verbazend goed opgelost. Daar het publiek dicht bij het speelveld zit valt het afwerkingsniveau wel op, en dat zou beter moeten. Ook wel jammer dat er soms iemand in het donker zit/staat te praten, maar dat zijn zeldzame momenten.

Soho Cinders lijkt een gemakkelijk te spelen en te zingen musical, maar dat is het niet. Emoties liggen nergens zo dicht bijeen en het gegeven homoseksualiteit wordt nergens zo integer en eerlijk in beeld gebracht. Als deze groep de komende week benut om er volop voor te gaan in plaats van te rusten wordt het een gigantisch feest volgend weekend in de Zwarte Zaal van het Fakkeltheater. Allen daarheen! Meer informatie & tickets vind je op fakkeltheater.be.

Door Jean-Paul De Corte