Rapunzel

Rapunzel, de prinses met haar lange vlecht die door de boze heks wordt opgesloten in een toren. Wie kent het verhaal niet? Deep Bridge zou ons een bigger en bolder versie presenteren, een belofte die helaas niet helemaal waar wordt gemaakt, maar wél eentje met een mooie, eigentijdse boodschap.

Rapunzel op een drafje

De heks is lelijk en boos op de hele wereld. Door een smerige list weet ze de vader van Rapunzel zo ver te krijgen dat hij haar aan haar mee geeft. Ze sluit haar op in een toren en spreekt een vloek uit die alleen verbroken kan worden door ware liefde. Maar is die ware liefde wel het cliché van de knappe prins die je in eerste instantie verwacht?

De boodschap van inclusiviteit is mooi doorheen het verhaal verheven richting een atypisch einde

Het decor is mooi vorm gegeven, maar komt door de belichting jammer genoeg niet tot zijn recht. Deze is zeer eenzijdig en donker, waardoor het tijdens de scenes van het dorp en in het paleis aan warmte ontbreekt. De flitsen richting publiek om een decorwissel te maskeren – die minutenlang lijkt te duren – is ook zeer onaangenaam. De muziek van Ad van Dijk is ietwat mystiek en bevat behoorlijk ingewikkelde arrangementen. Voor de allerkleinsten dus misschien iets minder behapbaar. Voor Helle Vanderheyden (Rapunzel) en Sandrine Van Handenhoven (Heks) is het ook zeker geen sinecure om deze scores te zingen. Beiden kwijten zich echter met verve van hun taak alsof het niets is. Ook Jasmine Jaspers (Prinses Miranda) mag vocaal uitpakken met een knappe solo en in duet met Rapunzel.

Humor is flink vertegenwoordigd in verschillende personages. Koning (Walter Baele) valt wat in herhaling met zijn typetje, maar heeft de lachers zeker op de hand, al wordt de grens hier soms wel overschreden. Showstoppers van dienst zijn overduidelijk de koninklijke paarden (Florian Avoux en Jervin Weckx). Wanneer zij het toneel betreden gaat de show toch even in galop. Heerlijk flamboyant en leuk samenspel. Laat die eigen musical maar komen, wij kunnen niet wachten!

Showstoppers van dienst zijn overduidelijk de koninklijke paarden

Het script van Stany Crets bevat opnieuw enkele plottwists. Aan originaliteit geen gebrek, want dansende rapen hadden wij zelfs nog niet eerder gezien. De boodschap van inclusiviteit is mooi doorheen het verhaal verheven richting een atypisch einde en wordt duidelijk omarmt door het aanwezige publiek. Om daarnaast de prins ook aan zichzelf te laten twijfelen en er zelfs een volledig nummer aan wijden is wat teveel van het goede. En dat is ook juist wat deze voorstelling typeert; overbodige scenes, personages (jonge Rapunzel) en ballades. Rapunzel is samengevat zoals de waard van de herberg het zelf zegt; een lang verhaal.

Rapunzel speelt in maart en april 2023 in Stadsschouwburg Antwerpen, Trixxo Theater Hasselt en Capitole Gent. Tickets & meer informatie via www.deepbridge.be.

Door Wendy de Noier

Foto’s: Wendy de Noier