Perspreview Chaplin de Musical

Chaplin de Musical
zag voor het eerst het levenslicht in 2006 en belandde via enkele omwegen uiteindelijk op Broadway in 2012. Het verwachte succes bleef echter uit. Een aantal jaren later wordt de productie dan ook helemaal herwerkt voor de Braziliaanse markt. Music Hall kreeg nu de vrije hand om deze versie klaar te stomen voor de rest van de wereld.

Een geoliede machine

Tijdens de try outs in Gent mocht de pers alvast eens de sfeer komen opsnuiven, vooraleer de voorstelling zijn wereldpremière beleeft in maart. En het resultaat mag nu al gezien worden; het decor, de kostuums en vooral het vijftienkoppig orkest maken in ieder geval al een enorme indruk. Het werd hoog tijd dat we op de Vlaamse podia nog eens een musical met deze allure kunnen zien.

De voorstelling is af, nu is het tijd om te cleanen

Het is nu aan de cast en het creatieve team om de show volledig op punt te krijgen. “De voorstelling is af, nu is het tijd om te ‘cleanen’. Om de timing goed te krijgen heb ik de reactie van het publiek nodig en daar zijn we nu mee bezig”, aldus regisseur Mariano Detry. Ook technisch is het een behoorlijke kluif. De cast staat voornamelijk zelf in voor de changementen van het decor. “Eens dat iedereen niet meer zo hard moet nadenken over kostuum- en decorwissels, gaat het nog twintig procent verbeteren”, merkt acteur Roel Vanderstukken op. “Het is echt een machine die constant moet werken. Die machine is ondertussen geprepareerd, maar moet nu nog geolied en gesmeerd beginnen te draaien”.

Het werd hoog tijd dat we op de Vlaamse podia nog eens een musical met deze allure kunnen zien

Er zijn nog wel wat werkpunten; zo voelt de eerste acte te fragmentarisch aan en mag er hier en daar nog wat geknipt worden. De eindscène kan voor ons gevoel wat intiemer. Het podium on stage leidt af en zorgt voor afstand tussen Chaplin en diegene die belangrijk waren voor hem waren. ‘Less is more’ in dit geval. Wij zijn in ieder geval benieuwd hoe de voorstelling zal evolueren!

Chaplin de Musical  is vanaf 26 december te zien in het Rai Theater in Amsterdam en komt begin januari naar Stadsschouwburg Antwerpen. Meer info & tickets vind je op www.musichall.be.

Door Wendy de Noier

Foto’s: Wendy de Noier