Ana Milva Gomes

Ana Milva Gomes is een van de weinigen van de cast van Mozart! De Musical waarvoor de show nagenoeg geen geheimen meer heeft. Ze speelde hem al meer dan een jaar in het Duits mee. De geknipte persoon om enkele vragen aan te stellen dus!

Briljante musical

Wie speel jij in Mozart!?

Ik speel de Barones von Waldstätten. De barones bestond ook echt, het is geen fictief figuur in het verhaal. Zij is een society lady en ze probeert Mozart te ondersteunen. Niet alleen financieel, maar ook spiritueel en ze probeert de communicatie tussen hem en zijn vader beter te krijgen. Je kan gerust zeggen dat ze de rondzwevende fee is die het verhaal elke keer een stukje verder brengt.

Is ze dan een positieve figuur voor Mozart?

Ja, dat is ze absoluut. Ze heeft van toen hij klein was al ontdekt hoe ongelooflijk getalenteerd hij is. Ze zegt ook steeds tegen zijn vader er voorzichtig mee te zijn gezien zijn jonge leeftijd. Op het moment dat hij volwassen genoeg is en hij een beetje twijfelt aan wat het leven voor hem eigenlijk is, wat hij met zijn talent moet aanvangen terwijl hij zich heel erg aangetrokken voelt tot zijn normale sociale leven, is zij degene die hem zegt dat hij zijn hart moet volgen. Ze spoort hem aan om een balans te zoeken tussen het werken en ontspannen. Dat is voor hem natuurlijk ontzettend moeilijk. Dat maakt het interessant om naar te kijken ook, want wie komt dit nooit tegen in zijn leven?

Ik heb de rol een jaar in het Duits gespeeld. Het was nu wel heel fijn om de nieuwe cast in Wenen te hebben en dit nieuwe enthousiasme terug te voelen

Wat vind jij het mooiste aan jouw rol?

Om te beginnen heeft Yan Tax me een prachtig kostuum gegeven! Het is de mooiste jurk die ik ooit in mijn leven heb aangehad. Het mooiste moment in de show vind ik het moment waarop Mozart eindelijk beslist er 100% voor te gaan. Helemaal te gaan voor zijn kunst. Uiteindelijk lukt hem dat toch niet, maar het gaat om die beslissing te nemen.

Jullie hebben gerepeteerd in Wenen, wat was daar speciaal aan?

Wel, ik woon in Wenen, reeds zes jaar, het was lekker om de hoek voor mij (lacht). Ik kon elke avond in mijn eigen bed slapen. Ik heb de rol een jaar in het Duits gespeeld, ik had al veel gezien, zowel in Wenen als in de show. Het was nu wel heel fijn om de nieuwe cast in Wenen te hebben en dit nieuwe enthousiasme terug te voelen. Ik wil niet zeggen dat ik het helemaal zat ben, maar ik ken de show. De nieuwe energie die zij me gaven was gewoon super.

Ben jij een beetje de moeder voor allemaal?

Absoluut. Ik ben zo’n beetje de goede fee die iedereen positief probeert te beïnvloeden op toneel en achter de schermen. Ik heb dan ook speciaal blauw licht op toneel (lacht).

Hoe accuraat is het historische aspect?

Ik denk dat ze zijn geschiedenis wel redelijk goed proberen te interpreteren. Maar er blijft natuurlijk een groot deel interpretatie. Het is wat geromantiseerd, dat zie je natuurlijk ook aan de kostuums bijvoorbeeld. Het is een klassieke musical met moderne elementen erin verwerkt. Om het een beetje naar de toekomst toe te verzetten zodat wij ook natuurlijk een beetje meer van een identificatie gevoel hebben ermee.

De orkestratie is heel goed doordacht. Sylvester Levay en Michael Kunze zijn buitenaards

Wat is het sterkste punt van deze musical?

Ik denk de orkestratie van Sylvester Levay. Het is heel goed doordacht. Sylvester Levay en Michael Kunze zijn buitenaards. Het is ontzettend goed gemaakt en ik moet nu ook eerlijk zeggen dat toen ik de Vlaamse versie las, ik het nog allemaal een beetje beter begreep en ik was nog meer overtuigd hoe ongelooflijk briljant ze zijn. Want het gaat puur om de muziek en om het koor. Ik had de hele tijd kippenvel en dat is bij mij niet heel erg makkelijk hoor! Maar in dit stuk, met die muziek en hoe ze alles in elkaar hebben gepast, dit is echt heel erg bijzonder!

Dus een aanrader voor iedereen die musical en theater houdt?

Ook voor de mensen die nog nooit een musical hebben gezien! Ik denk dat dit een heel goede binnenstapper is. Het is geen feel good musical, je komt niet al feestend buiten. Het heeft heel veel diepgang, de muziek is mooi, de kostuums zijn prachtig, het toneel is geweldig, want het oog wil ook wat. Dus de ideale instap-musical voor mensen die niets van musical kennen.

Mozart! – de Musical speelt vanaf zondag 10 december in Stadsschouwburg Antwerpen. Tickets & meer informatie vind je op www.musichall.be.

Door Patrick Defort

Foto’s: Wendy de Noier