Line Ellegiers

Vorige zomer stond ze in openlucht aan het Donkmeer te spelen. Deze zomer mag Line Ellegiers in Brussel, eveneens in openlucht, Sunset Boulevard mee gestalte geven. Een grote uitdaging die ze met heel veel plezier aannam. Musical Vibes sprak met haar.

De pannen van het dak!

Line, hoe valt het repeteren voor Sunset Boulevard mee?

Goed! Het valt heel goed mee. Het is een supertof team, het is ook heel leuk om hier te werken. In de zomer mogen buiten werken vind ik altijd fantastisch, anders zitten we altijd binnen, dan word je niet bruin. Ik ben nu al mooi bruin geworden, we hebben dan ook geluk met het weer gehad, geen regen, dat is altijd fijner. De cast is supertof, we lachen ons kapot met elkaar. Maar langs de andere kant vind ik het best wel heftig. We zijn hier veel en lange dagen aanwezig om te werken. Maar als je zo’n voorstelling wil maken moet dat.

’t Is dan ook niet de eenvoudigste musical?

Nee, zeker niet en daarbij komt nog het openlucht gegeven. Dat heb ik eigenlijk wel onderschat, zelfs na mijn ervaringen bij Kiss Me Kate op het Donkmeer. Openlucht met alles erop en eraan is en blijft toch wel zeer heftig. Het neemt allemaal veel tijd in beslag. Je hebt daar ook echt het hele team voor nodig, want het is pas met iedereen dat je alles kan samenbrengen. Dus we zitten hier al snel wat uurtjes om alles samen te creëren.

We zijn hier veel en lange dagen aanwezig om te werken. Maar als je zo’n voorstelling wil maken moet dat

Wat vind je het moeilijkste?

Het moeilijkste en het meest uitdagende en ook het leukste eigenlijk, vind ik voor mezelf het Frans. Ik heb daar persoonlijk al heel veel aan gehad. Ik wou dit absoluut doen omdat ik het zo uitdagend vind, eens zingen in een andere taal. Dat zit helemaal anders in je keel, Frans zit veel meer vanachter in je mond en in je klank, het is echt een kunst om dat dan toch mooi te zingen en goed te pakken. Ook de uitspraak, ik heb heel veel dictielessen gehad met Fabrice (Pillet). Nu komt hij zeggen dat mijn Frans zo fel verbeterd is, dat is dan superleuk om te horen! Daarnaast is er dan ook het communiceren met de regisseur. Dat is ook niet altijd evident, je verstaat niet altijd alles van de eerste keer, zeker niet als ze soms snel iets tussendoor zeggen. Hetzelfde geldt voor de communicatie met de Franse acteurs op het podium, je begrijpt niet altijd snel wat ze juist bedoelen. Dat vind ik eigenlijk het moeilijkste, maar daarnaast dus ook het leukste. Ik heb er veel uit geleerd, ik vind het fantastisch.

Naar wie moeten je supporters zoeken wanneer ze komen kijken?

Het merendeel van de show ben ik ‘danseuse’, het zit al in het Frans in mijn hoofd (lacht). Ik ben iemand die in de filmstudio van C.B. DeMille werkt en ik ben danser in de film. Dat is het voornaamste. We zorgen met het ensemble voor de sfeer. Er is heel veel drama in deze musical die prachtig gemaakt is en een prachtig verhaal vertelt. Dat verhaal ligt dicht bij ons als acteurs, die schrik om ooit in de vergetelheid te vallen kennen we allemaal wel. Niet meer meetellen in het wereldje. Met het ensemble brengen wij de luchtigheid in al dat drama. In het stuk zelf zijn we eigenlijk ook beginnende acteurs, mooie parallellen allemaal.

Ik wou dit absoluut doen omdat ik het zo uitdagend vind, eens zingen in een andere taal

Het is een enorm groot decor, hoe werkt dat?

Het gebruik met de grote poorten was in het begin heel erg zoeken. Die poorten schuiven dus voor elk decor en dan komen daarachter de scènewissels. Dat was heel moeilijk in het begin. Ze maken ook veel lawaai, al wen je daar heel snel aan. Het decor is gewoon de villa van Norma. Je kan je heel goed inbeelden hoe zij daarin leeft, het is allemaal zo echt en zo groots dat het nog fijner wordt om er als acteur in te mogen spelen. Het zijn geen paneeltjes, er staat echt een huis! Het is allemaal heel reëel en dat maakt het nog leuker om te spelen.

Heb je nog meer respect gekregen voor de musical?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik Sunset Boulevard niet zo goed kende. Ik ben samen met enkele vrienden gaan kijken naar de Engelse tourversie in Amsterdam. Toen dacht ik al wel: “Amai, ik ga een toffe show doen”. Toen kwam er al wel respect voor het werk. Maar ik moet nu zeggen dat ik heel veel respect heb voor Anne Mie (Gils). Hoe zij Norma naar voor brengt, dat is fabuleus. Ze doet haar kostuum aan, komt de trap af, nog achter de scène zelfs en Norma staat daar gewoon. Ze vertelt het verhaal enorm mooi. Ik ben heel blij dat ik dit verhaal mag meemaken van haar kant. Naast haar hebben we met Gaétan (Borg) ook een steengoede Joe.

Het is gewoon een prachtig spektakel, groots, mooie kleuren, prachtige kostuums

Waarom moeten alle Vlamingen ook naar Brussel komen?

Om Frans te leren!! (lacht). Nee, dat is niet het belangrijkste. Voornamelijk omdat ieder van ons zich wel kan terugvinden in dit verhaal. Niet alleen als acteur bestaat er die angst om vergeten te worden, om ergens niet meer bij te horen. Dat is voor mij de kernboodschap van het stuk. Het is ook gewoon een prachtig spektakel, groots, mooie kleuren, prachtige kostuums. Daarbij speelt de hoofdcast hier de pannen van het dak. Dat is er wel niet, maar toch doen ze het!! (lacht).

Sunset Boulevard speelt vanaf 9 juli tot en met 31 augustus in Brussel. Meer informatie & tickets vind je op www.bruxellons.be.

Door Patrick Defort

Foto’s: Patrick Defort